Me pohjoisen ihmiset tiedämme, että etäisyydet ovat pitkiä, mutta yhteisötiheys tiivis. Kun elinvoima, saavutettavuus ja tulevaisuuden usko ovat vaakalaudalla, ei riitä, että puhutaan – tarvitaan päätöksiä. Tällä hallituskaudella me olemme ryhtyneet niihin.
Viime viikolla puoliväliriihessä tehtiin päätöksiä, joilla vahvistetaan koko Suomen, mutta erityisesti Itäisen ja Pohjoisen Suomen elinvoimaa. Itseäni ilahduttaa erityisesti se, että Pohjoisen ohjelman ensimmäiset strategiset toimenpiteet etenevät nyt käytäntöön.
Hallitus kohdentaa 16 miljoonan euron määrärahan alueiden elinvoimaa tukeviin suuriin hankekokonaisuuksiin, joilla haetaan laajaa vaikuttavuutta. Pohjoisen osalta tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että saamme liikkeelle pitkään kaivattuja investointeja liikenneyhteyksiin – ja samalla nostamme aluettamme entistä vahvemmin kartalle myös kansainvälisesti.
Erityisen merkittävä on Rail Nordica -hanke, jossa suunnitellaan eurooppalaisen raideleveyden ulottamista koko Suomeen ja ensimmäinen vaihe toteutetaan Haaparannan ja Kemin välille. Tämä ei ole pelkkä liikennehanke, vaan investointi tulevaisuuden liikkumiseen, huoltovarmuuteen ja arktiseen yhteistyöhön. Ratahankkeen ensimmäinen vaihe käynnistyy jo tämän vuoden aikana, ja se palvelee sekä elinkeinoelämää että kansainvälistä turvallisuutta – mukaan lukien Naton valmiuksia.
Toinen ylpeydenaiheeni on se, että hallitus käynnistää Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteisen pohjoisen strategian valmistelun. Pohjoinen ei ole vain osa Suomea – se on osa pohjoista Eurooppaa. Yhteistyö yli rajojen on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan.
Samaan aikaan katsomme pitkälle tulevaisuuteen. Oulu on jo nyt kansainvälisesti tunnettu teknologiaosaamisestaan, ja nyt hallitus päätti edistää 6G-tutkimusta ja sen kaupallistamista nimenomaan pohjoisessa Suomessa. Tavoitteena on vahvistaa Suomen asemaa langattoman teknologian kärkenä – ja pitää huoli siitä, että osaaminen tuo myös pysyvää elinvoimaa alueelle.
Myös matkailun kasvun hallinta on tärkeää. Lapin vetovoima kasvaa vuosi vuodelta, mutta sen täytyy tapahtua kestävästi ja paikalliset huomioiden. Siksi hallitus valmistelee alueellista matkailuveron kokeilua. Sen avulla voidaan tukea infrastruktuuria ja vahvistaa kestävän matkailun hyväksyttävyyttä kunnissa. Ensin selvitämme huolellisesti lainsäädännölliset ja kuntataloudelliset reunaehdot.
Eikä unohdeta myöskään liikenneyhteyksien peruskiveä – maakuntalentoja. Hallitus turvaa niiden jatkumisen alkuvuoteen 2028 saakka. Tämä on tärkeä viesti alueille, joissa lentoyhteys ei ole luksusta vaan välttämätön yhteys maailmalle.
Näissä päätöksissä ei ole kyse vain euroista tai strategioista – kyse on pohjoisen ihmisten mahdollisuuksista elää, yrittää ja kehittyä omassa kotiseudussaan. Meillä on vahvuuksia, joiden varaan voidaan rakentaa koko Suomen tulevaisuutta – kunhan muistamme katsoa myös pohjoiseen.